Alpské lyžovanie: na rozdiel od angličtiny, ktorá týmto pojmom označuje preteky v Kitzbüheli aj zjazd modréj zjazdovky so strachom v očiach, v slovenčine pod týmto termínom rozumieme pretekárske lyžovanie. A teraz otázka - sú pretekárske lyže vždy tie najlepšie?
Alpské lyžovanie je jednou z lyžiarskych disciplín. Okrem nej existuje esšte klasické lyžovanie (bežky, skoky na lyžiach), freestylové lyžovanie (jazda v guliach, U-rampa a slopestyle) alebo trebárs rýchlostné lyžovanie.
Alpské lyžovanie je vlastne lyžovanie zjazdové, ale vybavenie určené pre závodníkov má svoje špecifiká.
Sily, ktoré pôsobia na nohy závodníka na lyžiarskej trati, sú obrovské, dokonca väčšie než pri tréningu. Lyže musia reagovať okamžite pri obrovskej rýchlosti. Aby bol prenos síl z nohy na lyže aj za týchto okolností čo najefektívnejší, sú pretekárske topánky oveľa tvrdšie, pevnejšie a často aj o číslo menšie, než čomu bežne zodpovedá veľkosť nohy závodníka. Takéto topánky sa nehodia pre celodenné lyžovanie, ale len na pretek. Keď sledujete pretekárov po dojazde, všimnite si, že mnohí z nich si topánky rozopínajú ešte skôr, než zamávajú divákom. Aj bežní hobby lyžiari, ak chcú krájať agresívne oblúky vo väčšej rýchlosti, volia pevnejšie a tvrdšie lyžiarske topánky. Ale ich flex index alebo veľkosť sa rovnako s tými vyložene pretekárskymi nedá porovnať.
Špeciálne zjazdové palice používajú pretekári v alpskom lyžovaní tiež v dvoch disciplínach – zjazd (prípadne super-g) a slalom. Slalomári nutne potrebujú na paliciach chrániče rúk. Tyče totiž palicami odrážajú a ak by po palici tyč skĺzla, bez chráničov by im poranila ruku. Zjazdári zasa používajú palice zakrivené tak, aby vo zjazdovej polohe pevne priliehali k telu a pomohli aerodynamickému postoji. Majstrom vo výrobe pretekárskych rukavíc a palíc je značka Leki. Ten tiež prišiel s inovatívnym mechanizmom, kedy nemusíte popruh palíc na ruku navliekať, ale ho zacvaknete do lyžiarskych rukavíc.
rukavice. To je pre pretekárov aj pre vás veľmi praktické. Nie je však bez zaujímavosti, že väčšina pretekárov v deň preteku používa dvojité poistenie – palice zacvaknú aj navlečú pomocou pútka. A keď ako Sofia Goggia vyhrávajú zjazdy so zlomenou rukou, tak si palice prichytnú třeba i lepiacou páskou. To je ale skôr extrém, ku ktorému dnešný výkonnostný šport a honba za body vedú.Okrem bežných pomôcok, ktoré používate aj vy, ako je prilba alebo chránič chrbtice, majú v zjazdových disciplínach zatiaľ odporúčaný, v budúcnosti možno povinný tzv. air-bag. Ide o zariadenie, ktoré sa pri náraze nafúkne a zmierni ďalšie nárazy. Pretože pretekár pri havárii v obrovských rýchlostiach väčšinou dopadne na zem, potom do jednej siete, potom do druhej siete, potom do tretie a potom sa možno zastaví. Air-bag už mnohému borcovi v alpskom lyžovaní zachránil život. Na svah vám postačí chránič chrbtice a prilbu. Vo slalome ešte pretekári používajú chránič brady alebo v poslednej dobe obľúbené chrániče zubov, pretože nezriedka odrazenou tyčkou dostanú do tváre. Pre obrovský slalom zasa potrebujú chrániče predlaktia.
Keď si necháte odborne nastaviť viazanie, tak vám ho utiahneme tak, aby v prípade pádu vyplo. Pretože keď padnete, tak najhoršie zranenia zapríčiňujú lyže na nohách. Ich dĺžka totiž pôsobí pákovú silu na vaše kĺby, každá lyža letí na inú stranu, často nutí nohy do rotačných pohybov. Skrátka čím skôr vám lyže pri páde vypnú, tým lepšie. Na druhej strane nechcete, aby sa vám lyže vypínalavypínala v každom oblúčku. Bežnému rekreačnému lyžiarovi to nehrozí, športovému bojovníkovi na obropačkách sa to už môže stať. Preto sa pri nastavovaní viazaní pýtame aj na to, ako lyžujete, ako aj na to, koľko vážite, akú veľkú nohu máte a koľko vám je rokov. Otázky servisárov na vek a hmotnosť teda nepovažujte za našu neslušnosť, ide tu iba o vašu bezpečnosť a bez týchto údajov sa proste nezaobídeme.
Závodníci to ale majú ťažšie. Sily, ktoré pôsobia na lyže v každom oblúku pri stokilometrovej rýchlosti, mechanizmus viazaní nedokáže odlíšiť od prípadu pádu. Ak im teda nemá lyže vypnúť v oblúku počas pretekov (situácia, ktorú pri rýchlosti 120 km/h naozaj nechcete), musia byť viazania utiahnuté poriadne pevne. Preto bežne v televízii sledujete, ako sa závodník po strašném páde kotúľa v záchranné sieti s oboma lyžami na nohe. A preto takmer každý víkend jeden alebo viac závodníkov podstupuje operáciu krížnej šľachy v kolene.
Pre ilustráciu sa pozrite na kompiláciu troch pádov, keď lyžiarom lyži po páde ostali na nohe - niekedy dokonca ku prospiechu veci. (Poznámka: všetci to prežili…)
Sledujte alpské lyžovanie a pochopíte, prečo je tak dôležité správne si nastaviť viazanie aj pred vašou dovolenkou.
A ako je to s lyžami? Záleží samozrejme na disciplíne. Tak si ich predstavme.
Slalom sa jazdí medzi tyčami, zatiaľ čo v obrovskom slalome lyžiari kĺbajú medzi bránami. Závodníci režú krátkymi a ostrými oblúkmi a prekonávajú pomerne krátku vzdialenosť. Slalomári závodía na kratších lyžiach známych ako slalomky. Také lyže kúpite aj u nás. Tieto pretekárske sú tvrdšie a dlhšie a režú ostrejšie oblúky, sú menej odpustlivé, potrebujú perfektné vedenie. Pokročilí lyžiari si slalomky obľúbili, pretože nemusia jazdiť veľmi rýchlo a stačí im úzky pruh svahu. Mohou týmto spôsobom posúvať svoje hranice a zdokonaľovať sa aj na českých svahoch alebo tam, kde je lyžiarov viac, než kolko zvládne lyžiar na dlhých lyžiach.
Nie je náhodou, že európske národy, ktoré nemajú Alpy, ako napríklad Chorváti, Briti, Bulhari alebo teda Česi, excelujú historicky najviac práve vo slalome. Slalomárom postačí jeden krátky strmý kopec. Sjezdoviek vhodných pre závody vo slalome na svetovej úrovni máme v Čechách hneď niekoľko, najbližšie k Prahe napríklad na Ještědu nájdete tzv. „Slalomák,” ktorý spĺňa požiadavky na závodný slalomový svah.
Ak sa cítite na to, posunúť svoje hranice a skúsiť niečo nové, požičajte si treba slalomky pre pokročilé lyžiarov a uvidíte, ako vám to na nich pôjde.
Veľký slalom je rýchlejší a oblúky sú dlhšie. Svahy vhodné pre skutočný veľký slalom už v Čechách veľa nemáme, napríklad Špindlerův mlýn ale pravidelne súťaže svetového pohára pořádá – miestna sjezdovka ale nie je dostatočne strmá pre súťaže mužov. Lyže pre veľký slalom sú dlhé a rovnejšie. Športové veľkoslalomové lyže sú samozrejme tvrdšie než lyže pre rekrečného lyžiara. Nutno povedať, že komerčná kategória „veľkoslalomovky“ sa od tých naozaj súťažných veľkoslalomoviek liší. Tie sú ešte tvrdšie a dlhšie a v ponuke bežných obchodov ich nenájdete. Pretože súčasný polomer súťažných lyží (podľa svetovej lyžiarskej organizácie FIS) je stanovený na minimálne 30 m a také lyže merajú 190 cm, na bežnom kopci sú prakticky nepoužiteľné.
Ak sa cítite na to vyskúšať jízdu po dlhých oblúkoch, vyskúšajte veľkoslalomové lyže z našej ponuky. Nie sú tak agresívne, polomer majú okolo rozumných 18 metrov, takže sa s nimi na svah vojdete. Mnohé vám odpustia, ale jazda to rozhodne bude.
Super veľký slalom sa nachádza na pol ceste medzi zjazdom a veľkým slalomom. Lyžiari jazdia veľmi rýchlo, ale stále musia zatáčať. Súťažná trasa je tiež dlhšia a na rozdiel od veľkého slalomu a slalomu sa jazdia iba jednokolové závody. Lyže vhodné na super-G v bežných obchodoch nekúpite. Sú rovné, vykrojené mierne, a dlhé. Hobby závodníci si ich kúpia v špecializovaných obchodoch a na českých svahoch ich takmer nevytiahnu. Aby ste si jazdu na „es-géčkách“ skutočne užili, musíte mať veľa priestoru, širokú a dlhú svah.zájazdovku. Vo väčšine prípadov vám v bežnej prevádzke budú prekážať ostatní lyžiari.
Kráľovská disciplína alpského lyžovania je zjazd. Najslovutejšie lyžiarske preteky sú vždy zjazdy: Hannenkahm v Kitzbüheli, Lauberhorn vo švajčiarskom Wengene, Stelvio v Bormiu alebo Sasslong v Val Gardeně. Praze najbližšia zjazdová trať pre svetovýpohár sa nachádza v rakúskom Hinterstoderu vzdialené približne 4 hodiny jazdy autom od Prahy. Zjazdári jazdia rýchlosťou presahujúcích 100 km/h, v niektorých prípadoch dosiahnu rýchlosti možno až 160 km/h a musia zvládnuť pretek dlhý jednu a pol až dve minúty. Zjazd je nielen náročný, ale predovšetkým veľmi nebezpečný. Napriek všetkým bezpečnostným opatreniam bývame svedkami hrozivých pádov a ošklivých zranení. Málokterý šport totiž umožňuje závodit v tak vysokých rýchlostiach s tak málo ochrannými pomôckami.
Zjazdové lyže sú dlhé a takmer rovné, nesmierne tuhé, aby zvládli obrovské sily, ktoré na ne pôsobia. Okrem špecializovaných obchodov ich neseženiete a pre bežného lyžiara nemajú zmysel.
Zjazdári sú zo všetkých závodníkov v alpskom lyžovaní najviac závislí na svojich servisných technikoch, pretože tí musia lyže perfektne namazať a pripraviť pre dané podmienky. Zjazdár sa potom snaží čo najviac času tráviť na sklzniciach lyží (a nie vo vzduchu pri skoku), aby prácu svojho servisáka zužitkoval na maximum.
Nie je bez zaujímavosti, že ani najlepší bojovníci nemusia vždy jazdiť na nových lyžiach. Dlhodobá starostlivosť a pravidelne mazanie (servismani pracujú aj v lete, sklznicu nikdy nenechajú vyschnúť) lyže urýchľuje. V niektorých prípadoch aj zjazdári zdedia lyže po kolegovi alebo kolegyni z tímu, ak im sadnú.
Najlepší zjazdári dobre vedia, že správne servisované lyže, o ktoré sa profesionálne staráte, rozhodne nemusia byť nové, aby vám poslúžili.
(To vieme aj my, preto stojíme za našimi bazárovými lyžami).
Teraz už viete, že závodné vybavenie pre alpské lyžovanie je síce špičkové, ale rozhodne sa nehodí pre každého.
Vydajte sa do nášho e-shopu a vyberte si tie pravé lyže pre vás.
Alebo si prečítajte, ako vybrať lyže, ktoré budú dokonale zodpovedať vašej lyžiarskej úrovni