Medzi rekreačnými lyžiarmi panuje mýtus, že servisovať lyže potrebuje tak akurát zjazdový lyžiar, ktorý sa rúti stovkou zo Streifu. Je to jeden z mýtov, ktorý vám krásne pokazí dovolenku.
Mýty sa medzi lyžiarmi šíria asi takto:
„Moje lyže už neboli tri roky v servise, ale na moje lyžovanie ani hrany nepotrebujem.”
„Prečo by som mal mazať sklzovnicu? Stejne nechcem jazdiť veľmi rýchlo.”
O niekoľko hodín neskôr ale už počúvate:
„Ja sa ti na tom svahu vôbec necítim iste. Ako by si lyže robili, čo chcú. To je tým, jak som už unavený.”
„Tadiaľ nejazdíme, sú tam pretínačky a museli by sme korčuľovať.”
„Dnes sa mi lyže nejak lepia, je nejaký divný sneh.”
Toto a ďalšie povzdychy sú dôsledkami jedného závažného mýtu, který sa dá zhrnúť do tisíckrát omelanej tvrdenia: „Na moje lyžovanie to stačí. Servis nepotrebujem.”
K tomu sa pridávají ďalšie mýty:
Pre nás v Happy Sportu je bezpečnosť na svahu na prvom mieste. A bezpečnosť začína práve pri správne nastavenom a servisovanom vybavení. Každý lyžiar potrebuje dobrý servis.
Voskovanie udržuje klznicu v kondicii, udržované lyže vám budú déle robiť radosť. Navoskovaná klznica pojede lepšie, čo nutne neznamená rýchlejšie. Ak zanedbáte voskovanie, čerstvo naspadaný sneh sa na lyži nalepí a bude vás brzdiť a znepokojoval. Najviac sa rozdiel prejaví na rôznych traverzech a dojazdoch k vleku. Namazaná klznica sa neničí a dlhšie vydrží v pôvodnom stave.
Univerzálny vosk s jednoduchou aplikáciou kúpite napríklad tu.

Hrany nebrousíme len preto, aby sa zakusli do zľadovatelého povrchu. Samozrejme, čím ostrejšia hrana, tím tvrdšie terén zvládne. Ale správne naobroušené lyže idú predovšetkým tam, kam chcete vy, nie tam, kam vás svah zahâňa. Ostrá hrana lepšie brzdí na akomkoľvek povrchu. Sťažnosti, že niekto hrany príliš naobroušil a lyže sa vám riadia, sú neopodstatnené. Skôr tu došlo k tomu, že v nekvalitnom servise hrany naobroušili nepravidelne alebo pod nevhodným uhlom. Ak ste hrany už dlhá roky nebroušili, môže sa to na začiatku zdať čudne, pretože ste tomu prispôsobili svoj štýl jazdy.
Broušenie hran neboli malý servis, doprajte lyžiam vždy po dlhšom čase lyžovania. Strávite-li na lyžiach viac víkendov, tak odporúčame aspoň 2x za sezónu. Tu hovorímehovoríme k rekreačným lyžiarom. Športovci bria hranu častejšie a prispôsobujú frekvenciu malého servisu svojim potrebám.

Viazanie odporúčame nastaviť pred každou sezónou. Vaša hmotnosť a štýl lyžovania sa mohli zmeniť, ale tiež je potrebné túto zásadnú časť vašich lyží skontrolovať, či funguje, ako má. Stojí to pár korún a my to robíme na počkanie. Vaše kĺby a kosti za tých pár minút stojí. Prvé nastavenie viazania musí samozrejme prebehnúť ešte predtým, ako lyže vezmete prvýkrát na horský vzduch.
Priniesli ste domov nové lyže a máte pocit, že môžete vyraziť rovno na svah? Ani náhodou. Uvedomte si, že lyže stáli vo sklade. Hranám to nevadí. Lyže navyše bývajú navoskované olejom proti hrdzi. Ale sklznicu výrobca nevaxuje, to je na vás alebo vašom obľúbenom servise. Viazanie je kapitola sama o sebe. Tiež ak si kúpite lyže použité, mali by ste im základný servis dopriať, než ich začnete preháňať po svahoch. My v Happy Sportu samozrejme použité lyže servisujeme, keď ich preberáme od pôvodného majiteľa, ale ako už bolo povedané, sklznica vysychá.
Ako teda ošetriť nové lyže?
Ak si teda myslíte, že na vaše lyžovanie to stačí, nespoliehajte sa na to a zapojte zdravý rozum. Pre bezpečnosť a dobrý pocit z jazdy nie je dôležité, či jazdíte pomaly alebo rýchlo, smykujete alebo carvingový oblúk. Rozhodujúce je to, či robia lyže to, čo od nich chcete. Stopercentne vás budú poslúchať iba lyže s správne nabrúsenými hranami a ošetrenou sklznou. Bezpečnostné viazaní plní svoju funkciu iba vtedy, keď je správne a presne nastavené.
.Preto neváhajte a skočte k nám do servisu